Başrolleri David Duchovny, Demi Moore, Gary Cole ile Glenn Headly
paylaştığı 2009 yapımı film oyuncuları ve konusu ile dikkat çekici. IMDB puanı
6.5. Film bizlere insanların sosyal statüleri, sahip oldukları ne olursa olsun
hep bir karşılaştırma içinde olduklarını ve kulaktan kulağa (word of mouth)
stratejisinin tüketiciler üzerinde ne kadar etkili olduğunu vurguluyor. Her ne
kadar romantik komedi boyutu ağırlık bassa da içinde etkili doneler barındıran
kesinlikle kaçırılmaması gereken bir film.
Film, banliyöye taşındıktan sonra etrafa karşı örnek aile görüntüsü çizerek
“Life Image” isimli pazarlama şirketi tarafından bir araya getirilen bir takımı
konu alıyor. Jones ailesi olarak bilinen bu takımın işi, aile kılığında zengin
mahallelerde müşterilere canlı reklam yapmak yani kullandıkları ürünleri
komşularına özendirerek onlara satmaya çalışmak.
Ürünler üzerindeki iyi deneyimlerin paylaşılması hele ki çevre tarafından olumlu konuşulması sonucu, ürünü almamak kaçınılmaz hale gelir. Film, özellikle tüketim çağında
insanların ihtiyacı olmadığı halde çevresinden eksik kalmamasına, hatta borç
içine girerek aldıkları ürünlerle kendilerini zora soktuklarına ve durumun
ciddi boyutlara varabileceğine dikkat çekmesiyle bu konuya eleştirel bakış
açısı getirmiş.
Filmde örnek aileyi sergileyen satışçılar, sık sık davetler düzenleyerek
komşulara kullandıkları ürünleri doğal bir şekilde sergilerler. Bu durum
komşular tarafından onlar gibi olmak arzusu doğurur ve çevrede hemen hemen herkes
aynı ürünlerden satın almaya başlar. Takım da stratejinin işe yaradığını anladıkça
tanıtımı daha ileri boyuta taşır. Sonuç olarak, herkes birbiri ile yarışa
girmiş ve gülünç sahnelere neden olmuştur. Filmde, “üzüm üzüme baka baka
kararır.” söyleminden yola çıkarak komşunun her aldığı, her giydiği kıyafeti
edinme çabasına girmiş aileler, sırf geri kalmamak için lüks ürünler alan aslında
borç içinde olan komşunun hazin sonu bize tüketim çılgınlığı hakkında birçok
şeyi düşündürüyor. Aynı zamanda filmde
özellikle gençlerin marka üzerine eğilimleri ve birbirine rol model olmaları çok
güzel sergilenmiş.
Senaryo açısından filmin teması romantiklikten ziyade bu konu üzerine biraz
daha fazla eğilseydi film unutulmazlar arasında yer alabilirdi. Karakterlerin
aslında birer satışçı olduğunu filmin başında değil sonunda sürpriz şekilde
öğrenseydik filmin daha etkili olabileceğini, bütün senaryonun finalde
çözülebileceğini düşünüyorum. Filmde aynı zamanda takım içindeki sorunların ve
onların bakış açılarının yansıtılması, seyirciyle empati kurmak için yapılmış.
Fakat, sonlara doğru asıl temadan çıkıp ‘mutlu son’ tarza gidilmesi filmin etkisini
azaltmış. Oyunculuklar biraz daha içselleştirilmiş olabilirdi. Yine de üstüne
basarak konusu itibariyle mutlaka izlenmesi gereken filmlerden biri.
Yorumlar
Yorum Gönder