THE JONESES





Başrolleri David Duchovny, Demi Moore, Gary Cole ile Glenn Headly paylaştığı 2009 yapımı film oyuncuları ve konusu ile dikkat çekici. IMDB puanı 6.5. Film bizlere insanların sosyal statüleri, sahip oldukları ne olursa olsun hep bir karşılaştırma içinde olduklarını ve kulaktan kulağa (word of mouth) stratejisinin tüketiciler üzerinde ne kadar etkili olduğunu vurguluyor. Her ne kadar romantik komedi boyutu ağırlık bassa da içinde etkili doneler barındıran kesinlikle kaçırılmaması gereken bir film.  





Film, banliyöye taşındıktan sonra etrafa karşı örnek aile görüntüsü çizerek “Life Image” isimli pazarlama şirketi tarafından bir araya getirilen bir takımı konu alıyor. Jones ailesi olarak bilinen bu takımın işi, aile kılığında zengin mahallelerde müşterilere canlı reklam yapmak yani kullandıkları ürünleri komşularına özendirerek onlara satmaya çalışmak.
 




Ürünler üzerindeki iyi deneyimlerin paylaşılması hele ki çevre tarafından olumlu konuşulması sonucu, ürünü almamak kaçınılmaz hale gelir. Film, özellikle tüketim çağında insanların ihtiyacı olmadığı halde çevresinden eksik kalmamasına, hatta borç içine girerek aldıkları ürünlerle kendilerini zora soktuklarına ve durumun ciddi boyutlara varabileceğine dikkat çekmesiyle bu konuya eleştirel bakış açısı getirmiş.
 

Filmde örnek aileyi sergileyen satışçılar, sık sık davetler düzenleyerek komşulara kullandıkları ürünleri doğal bir şekilde sergilerler. Bu durum komşular tarafından onlar gibi olmak arzusu doğurur ve çevrede hemen hemen herkes aynı ürünlerden satın almaya başlar. Takım da stratejinin işe yaradığını anladıkça tanıtımı daha ileri boyuta taşır. Sonuç olarak, herkes birbiri ile yarışa girmiş ve gülünç sahnelere neden olmuştur. Filmde, “üzüm üzüme baka baka kararır.” söyleminden yola çıkarak komşunun her aldığı, her giydiği kıyafeti edinme çabasına girmiş aileler, sırf geri kalmamak için lüks ürünler alan aslında borç içinde olan komşunun hazin sonu bize tüketim çılgınlığı hakkında birçok şeyi düşündürüyor.  Aynı zamanda filmde özellikle gençlerin marka üzerine eğilimleri ve birbirine rol model olmaları çok güzel sergilenmiş.



Senaryo açısından filmin teması romantiklikten ziyade bu konu üzerine biraz daha fazla eğilseydi film unutulmazlar arasında yer alabilirdi. Karakterlerin aslında birer satışçı olduğunu filmin başında değil sonunda sürpriz şekilde öğrenseydik filmin daha etkili olabileceğini, bütün senaryonun finalde çözülebileceğini düşünüyorum. Filmde aynı zamanda takım içindeki sorunların ve onların bakış açılarının yansıtılması, seyirciyle empati kurmak için yapılmış. Fakat, sonlara doğru asıl temadan çıkıp ‘mutlu son’ tarza gidilmesi filmin etkisini azaltmış. Oyunculuklar biraz daha içselleştirilmiş olabilirdi. Yine de üstüne basarak konusu itibariyle mutlaka izlenmesi gereken filmlerden biri.

 






Yorumlar